Thursday, February 24, 2011

Tunang 'Tanpa Sedar'?

Sory ye korang.. saya ni selalu lambat kan tentang hal-hal penting macam ni.. Tapi at least saya tahu kan.. Erm.. Alang-alang da bukak korang jangan lupa baca tau.. Sapa yang tak tau boleh la baca dan sapa yang dah tau apa salahnya baca untuk ingatkan kalau-kalau dah lupa..


Orang moden zaman sekarang termasuklah saya, mesti akan ingat istilah ‘tunang’ hanya akan berlaku apabila ada rombongan pihak lelaki datang ke rumah dan meminta persetujuan keluarga untuk mengikat pertunangan antara anak-anak mereka. Bukan begitu ke sangkaan ramai pihak???

Mesti ada yang terkebil-kebil bila tau ‘tunang’ pun boleh berlaku ‘tanpa sedar’.. Maksud tanpa sedar tu kan bila seorang lelaki tu menyatakan hasratnya untuk memperisterikan seorang perempuan untuk dijadikan isteri.. Tapi bagi kita zaman sekarang ni ayat-ayat macam tu dah dianggap biasakan.. Dalam situasi ini anda dikira sudah bertunang, walaupun tiada ibu bapa perempuan tersebut..

‘Pinang’ dari segi hukum fiqah, bererti pihak lelaki menyatakan hasrat berkahwin pada pihak perempuan.. Itu dipanggil pinang.. Bila perempuan menjawab setuju, maka jadilah perempuan itu tunang lelaki itu.

Contoh situasi yang dianggap ‘pinangan’:

• “Aku nak jadikan kamu isteriku
• “Kahwinlah dengan kita bila-bila

Bila si perempuan bersetuju, dia akan jadi tunang.. Sama ada bercakap dalam telefon, tetap dah jadi tunang.

Lelaki : “I nak jadikan u isteri I lah

Perempuan:”I sukalah, I setuju, oraitt I’m fine, oklah, I redha atau apa-apa lagi” yang menunjukkan dia suka dengan pinangan lelaki tersebut, maka ia sudah dianggap bertunang.

Jadi, bila dah jadi tunang orang tanpa sedar, bila ada lelaki yang meminang, hukumnya ‘haram’.

Yang selalu dok bawak rombongan cik kiah tu adat je sebenarnya.. Dari segi hukum Islam, sudah dianggap bertunang.

Persoalan:

• Pihak perempuan tiada ibu bapa (ikut hukum syarak perempuan itu sudah diizinkan-contoh : perempuan yang cerdik, yang baligh, yang waras, dia dianggap sudah bertunang)
• Pihak tidak menepati hukum syarak : tidak baligh, tidak waras, gila , maka wali diperlukan untuk menjawab ‘pinangan’ tersebut.

No comments:

Post a Comment